JOUW VERHAAL IN DE SPOTLIGHT

Blog 01

5 TIPS VOOR EEN NIEUWSBRIEF DIE WÉL GEWENST IS IN DE MAILBOX

Geschreven door Kelly Romijn 
30/11/2022 

Veel ondernemers twijfelen aan de toegevoegde waarde van een (digitale) nieuwsbrief. Deze heeft namelijk in de loop der jaren een beetje een duf imago gekregen. Het wordt vaak gezien als een ‘moetje’ en even snel tussendoor in elkaar gezet. “Pak jij dit deze maand even op?”

Maar ondanks de massale marketing op social media, blijft de “ouderwetse” nieuwsbrief een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie.

Mijn laatste nieuwsbrief opdracht was voor Scootercenter Kers, welke goed heeft gescoord. Ik mag deze statistieken met je delen.

Wil je meer tips, tricks en tools?

“Verhalen van Kelly heeft onze laatste nieuwsbrief verzorgd. Zowel de tekst als de vormgeving heeft zij op zich genomen. Uit de statistieken blijkt dat 47,7% van de ontvangers de nieuwsbrief heeft geopend. Hiervan heeft 14,5% ook daadwerkelijk op de Call To Action (CTA) knoppen geklikt.

Binnen 24 uur is deze mail nogmaals verstuurd. Alleen naar diegenen die de mail direct in de prullenbak geeft gegooid.  Hiervan heeft uiteindelijk 27% de mail alsnog geopend, waarvan 5,2% gebruik heeft gemaakt van de CTA knoppen. We krijgen dagelijks klanten in de winkel die refereren naar de nieuwsbrief en aan de hand hiervan een artikel komen kopen. Een top resultaat!

De nieuwsbrief en social media

Het kan niet anders dan dat social media invloed uitoefent op de nieuwsbrief.
Nieuwsbrieven die meer visueel zijn opgebouwd, scoren tegenwoordig beter dan lappen aan tekst. Natuurlijk heb je teksten nog wel nodig om je lezer te inspireren, iets waardevols bieden of om ze te coachen. Doe daarom goed onderzoek naar jouw doelgroep. Wordt jouw doelgroep geprikkeld door verleidelijke teksten of juist door een toffe vormgeving?

5 tips voor een nieuwsbrief die je wél graag in je mailbox ontvangt

01

Zorg dat jouw nieuwsbrief visueel aantrekkelijk is

Oftewel: maak een echte eyecather. Veel beeldmateriaal en minder tekst. Hierdoor vallen de CTA knoppen extra op, zodat de mensen die meer willen lezen, makkelijk kunnen doorklikken naar de juiste pagina

02

Maak gebruik van een vaste structuur voor herkenbaarheid

Maak vooraf een herbruikbare template welke aansluit bij je huisstijl. Kijk hierbij altijd naar een fijn en passend  kleurenpalet. Ik gebruik hiervoor vaak deze handige tool: https://colorhunt.co/

Als je een template klaar hebt staan, bespaart dat je elke keer veel vormgeef werk. Enkel de inhoud heeft dan nog aandacht nodig. Maak verder gebruik van kopjes, hier en daar wat opsommingen, klikbare titels, woorden en
afbeeldingen. Bedankt vooraf goed hoeveel CTA knoppen je wilt gaan inzetten en waar je deze plaatst.

Extra tip: Gebruik niet meer dan 2 tot 3 verschillende lettertypen en kies een kleurenpalet van maximaal 5 tot 6 verschillende kleuren.
Extra tip: Gebruik niet meer dan 8 tot 10 CTA’s

03

Verzin een knalgoed onderwerp

‘Nieuwsbrief December’ zegt weinig over de inhoud en nodigt minder uit om de mail te openen. Ga voor een titel die iets zegt over wat er is te lezen in de nieuwsbrief. Gebruik daarbij aantrekkelijke actie woorden zoals: ‘download’, ‘ontdek’, ‘ontvang’ of ‘koop’ en blijf onder de 50 tekens

04

Aandacht voor de frequentie

Verstuur binnen 24 uur nogmaals de nieuwsbrief naar de ontvangers die hem niet hebben geopend. Nieuwsbrieven maak en verstuur ik vaak met MailChimp. Deze tool houdt alle statistieken goed bij, waaronder wie van de ontvangers jouw mail direct weggooit.
Korte nieuwsbrieven kun je geregeld sturen, denk aan één keer per maand. Wanneer je langere nieuwsbrieven de deur uit doet, doe dit dan minder frequent. Zo’n vier keer per jaar wordt geaccepteerd

05

Blijf proberen, blijf doorgaan en blijf testen

Test bijvoorbeeld de verschillende tijdstippen van versturen. Zo kom je er achter welk tijdstip het beste bij jouw doelgroep past. Een jonger publiek opent in de avond sneller een mail dan vroeg in de ochtend.
Een mail gericht op de horeca, kun je beter niet in het weekend versturen.

Test bijvoorbeeld ook eens of een persoonlijke begroeting beter scoort dan een algemene begroeting.
“Hi Kelly”, nodigt natuurlijk meer uit om verder te lezen dan “Beste lezer”.

Hou in de gaten op welke CTA knop er het meest wordt gedrukt. Staat deze vaak op dezelfde plaats in de nieuwsbrief en welke locatie lijkt minder populair. Zo kun je uiteindelijk strategisch je CTA knoppen plaatsen

Blog

Hulp nodig bij je niewsbrief?

Kom je er zelf niet uit? Of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Laat mij je helpen om van jouw nieuwsbrief een graag gelezen magazine te maken!

Ik kan je diverse maand abonnementen voor de nieuwsbrief aan bieden.  Neem bij interesse gerust contact met me op.

Wil je meer tips, tricks en tools?

Deze blogs staan ook voor je klaar

Blog ChatGPT copywriter

3 MANIEREN OM CHATGPT TE OMARMEN ALS COPYWRITER

HET 'WHAT THE F-PATROON' ?