JOUW VERHAAL IN DE SPOTLIGHT

CONNECTEN?

Blog 02

HET 'WHAT THE F-PATROON' ?

Geschreven door Kelly Romijn 
14/12/2022 

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe jouw bezoekers je website bekijken? Wat is een handige plek om belangrijke informatie te plaatsen en waar zet je de call-to-action knop?

Je wilt natuurlijk graag dat iedereen alles op jouw website leest. Want aan elke zin, aan elk woord, is vaak veel zorg en aandacht besteed. Toch scant het grootste deel van jouw website bezoekers eerst de site. En wel in een F-Patroon.

Wil je meer tips, tricks en tools?

Een 'What the F-patroon' ?

Een begrijpelijke reactie. Ik ga het je uitleggen.
Bij een F-patroon is er eerst sprake van een horizontale oogbeweging. Je website bezoeker leest het eerste gedeelte van je pagina van links naar rechts. Daarna is er een tweede horizontale oogbeweging van links naar rechts, maar dan wat lager en een stukje korter. Vervolgens komt er een verticale oogbeweging van boven naar beneden op het linker gedeelte van je website.

Jakob Nielsen

Jakob Nielsen is één van de bekendste consultants als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid van software en websites. Hij heeft onder andere onderzoek gedaan naar de oogbewegingen van mensen die een willekeurige webpagina voor het eerst bekijken.

In dit onderzoek bezochten 232 proefpersonen duizenden webpagina’s. En wat blijkt? Mensen bekijken een website vooral in de vorm van de letter F.

F-Patroon

Hier is te zien waar de ogen zich het meest bevinden op een webpagina in de vorm van rode vlekken. De gele en blauwe gebieden worden ook wel gezien maar minder goed bekeken, laat staan grondig gelezen. 

TIP: Jakob Nielson heeft een aantal regels ontwikkeld welke kunnen helpen bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Je kunt deze regels direct toepassen op je website, dus neem eens een kijkje!

Het F-patroon als uitgangspositie

Het F-patroon toepassen op jouw website is een manier om meer uit je site te halen. Door de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, optimaliseer je deze direct op zoekmachine gebied. Als jij het F-patroon toepast op jouw website worden dus niet alleen je websitebezoekers vrolijker, maar ook bij de zoekmachines heb je hiermee een streepje voor! Doe er vooral je voordeel mee.

Blijf er wel op letten dat je alle content op je website aandacht geeft en niet alleen de content die in de lijnen van het F-patroon staan. Anders gaan je webpagina’s er wel heel eentonig uitzien. 

Nog meer voorbeelden die je direct kunt toepassen

Je belangrijkste call-to-action knop zal volgens het F-patroon het meest opvallen als je deze links bovenaan je pagina zet. Maar door té opvallend te zijn, zal deze toch minder goed scoren. Zet hem daarom op de lijn van de tweede horizontale oogbeweging.

Gebruik informatieve woorden in de kopteksten en zorg dat deze opvallen. Je websitebezoeker leest de tekst niet direct grondig en scant eerst de pagina. Maak je keywoorden daarom dikgedrukt.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit? Of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Laat mij je helpen om jouw website gebruiksvriendelijk te maken en te voorzien van sterke teksten, op de juiste plekken!

Laten we contacten!

 

F-patroon website

Wil je meer tips, tricks en tools?

Deze blogs staan ook voor je klaar

3 MANIEREN OM CHATGPT TE OMARMEN ALS COPYWRITER

5 TIPS VOOR EEN NIEUWSBRIEF DIE JE WÉL GRAAG IN JE MAILBOX ONTVANGT